شاخصهای بومی سواد بازیهای رایانهای چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۶۱۰۱
ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش نشان میدهد که از نظر کارشناسان، سواد بازی در حوزه بومی و بینالمللی دارای اشتراکهای زیادی است که بیشتر در مورد قالب و سواد بازی معطوف به کودکان صدق میکند و تفاوت از آنجا آغاز میشود که کاربر بازی، نوجوان باشد.
از آنجا که امروزه بحث بومیسازی سواد رسانهای و همچنین سواد بازی از سوی فعالان این حوزه مطرح میشود، به نظر میرسد باید به فاکتورهایی دستیافت در بومیسازی سواد بازی تمرکز شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پژوهشی که توسط محمدحسن یادگاری و فاطمه حاجی کاظم تهرانی از گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران انجام شد، شناخت شاخصهای بومی سواد بازیهای رایانهای از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.
در پژوهش حاضر، شناخت تمایزات بین مبانی سواد بازیهای رایانهای جهانی و آموزههای بومی- ملی مسئله اصلی است. درواقع با این سؤال مواجه میشویم که آیا آموزههای جهانی میتواند پاسخ درستی بهنظام ارزشی و هنجاری جامعه ایران داشته باشد یا خیر؟ سوادِ بازی در حوزه ملی- بومی چه وجوه تمایزی با سوادبازی در عرصه جهانی دارد؟
دادههای این پژوهش از طریق تحلیل ۱۲ مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با کارشناسان، مدرسان و فعالان حوزه سواد رسانهای و سواد بازی به دستآمده است.
یادگاری و حاجی کاظم تهرانی در این پژوهش، معتقدند که درباره آنچه بهعنوان نقاط افتراق سواد بازیهای رایانهای در عرصه ملی و بینالمللی باید مدنظر قرار گیرد یا به بیان دیگر تفاوتهای سواد بازی که باید در کشور گسترش یابد با سواد بازی در سطح بینالمللی، از نظر کارشناسان این حوزه، اختلاف نظر وجود دارد.
۱۲ مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با متخصصان سواد بازی نشان داد که با وجود اختلاف نظر در مورد شاخصهای مهم در بومیسازی سواد بازی، اشتراکاتی نیز وجود دارد که از این قرار است؛ سواد بازی در سطح جهانی و در سطح بومی به لحاظ قالب یکی است و اختلاف در محتواست. همچنین این شاخصها در مورد کاربران کودک تقریباً یکی است و تفاوت از آنجایی آغاز میشود که کاربر نوجوان باشد. نکته مشترک دیگر اینکه یک نسخه واحد برای سواد رسانهای و در اینجا به طور ویژه سواد بازیهای رایانهای وجود ندارد و دلیل آن، تفاوت در نظام ارزشی کشورها و ملتهای مختلف است. نظام ارزشی در پاسخ مصاحبهشوندگان در قالب ارزشهای دینی، اخلاقی، سیاسی و ملیگرایانه و فرهنگی مورد بروز و ظهور یافته است. کارشناسان، توجه به دو موضوع ایدئولوژی سازندگان بازی از منظر رابطه قدرت و رسانه و آیتمهای روانشناختی از جنبههای آسیبشناسانه و فرصتشناسانه را مهم میدانند.
نتایج این پژوهش در هفتمین کنفرانس بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها در زمستان ۱۴۰۰ در دانشگاه اصفهان ارائه شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بازي رايانه اي سواد رسانه ای سواد بازی های رایانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره فشره کافیشناسی در مستند «الکافی»
ایسنا/خراسان رضوی مدیر هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: مستند الکافی یک دوره فشرده از کافیشناسی است.
حجتالاسلاموالمسلمین سیدمسعود مرتضوی امشب، ۱۹ اردیبهشتماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: ساخت مستند الکافی کار ارزشمندی است و توصیه مهم این است که با توجه به اینکه در دورهای هستیم که محدودیت بسندگی فعالیتهای علمی و پژوهشی در قالب کتاب اگرچه لازم است اما با توجه به حجم فضای مجازی و رسانهها این بسندگی یک چالش و بحران به حساب میآید.
وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه جامعه اضافه کرد: امروز نسل جوان و نوجوان ما بر اساس آمار منتشر شده اقبال کمتری به کتاب و کتابخوانی دارند، اما استقبال از فیلم، پادکست و فضای مجازی بالا است.
مرتضوی بیان کرد: تغییر سلایق برگرفته از یک پدیده خاص اجتماعی و سیاسی نیست بلکه به دلیل هزینه کرد دشمنان در تولید محتوای فضای رسانهای است که منجر به تغییر سبک جامعه ایمانی ما شده است، لذا ما باید در این مسیر حرکت کنیم.
مدیر هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مستند الکافی یک دوره فشرده از کافیشناسی است، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند ۲ نهضت و فعالیت جهادی هستیم نهضت اول در حوزههای علمیه است که اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات خود را نه تنها در حد پژوهش بلکه به سمت تولید محتوای رسانهای سوق دهند.
وی گفت: نهضت دوم اینکه باید ذائقه مخاطب نسبت به حمایت از آثار رسانهای و تولیدات مورد نیاز جامعه امروز تغییر کند؛ در این راستا باید هزینه مطالعاتی، زمانی و مالی گذاشته شود.
مرتضوی عنوان کرد: باید همه بخشهای خصوصی و دولتی پای کار بیایند تا با همت متدینین و دغدغهمندان خروجی موسسات حوزوی و هنری تبدیل به مستندی مثل الکافی شود که این مستلزم هزینههای مالی و زمانی بوده است.
مدیر هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برای بزرگان نسل معاصر ما مستند و پرتره ساخته نشده، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه داستانپردازیها و فیلمهایی درباره شخصیتهای تاریخی خود ساخته و تحریف تاریخی نیز در آنها صورت گرفته است که میتوان به ساخت سریالی در کشور مصر که موضوعی مورد بحثی نیز دارد، اشاره کرد.
انتهای پیام